20 August - 2022,
Maja,
Sedan EU-förordningen 261/2004 trädde i kraft har tvister mellan flygbolag och passagerare behandlats i domstol. Om ditt flyg har ställts in kan du ha rätt till ekonomisk kompensation. Du som flygpassagerare har rätt till kompensation om flygningen ställs in och inställningen inte beror på “extraordinära omständigheter”. Flygpassagerare har inte rätt till ersättning för inställda flyg om flygbolaget har informerat om inställningen minst
två veckor före den planerade avgångstiden eller erbjudit en ombokning av resan inom rimlig tid. Exempel på detta kan vara i samband med personalbrist eller tekniska problem.
Vad ska jag göra om mitt flyg ställts in och jag uppnår kraven för kompensation?
Det här är dina rättigheter om ditt flyg ställs in
Flygbolaget ska boka om resan eller betala tillbaka biljettpriset. Passagerare har också rätt att få ersättning för kostnader för mat och boende som tillkommit till följd av det inställda flyget.
Om du har ställt krav på flygbolaget om att få tillbaka pengarna för resan men flygbolaget nekar kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN. Läs mer på ARN:s hemsida.
Du kan även få ärendet prövat i domstol. Ta i så fall kontakt med din närmsta tingsrätt och jurist eller advokat som kan hjälpa dig i ärendet.
Om du betalat resan med kreditkort eller faktura
Om du har betalat flygresan med ett kreditkort eller genom faktura och om flygbolaget inte vill betala tillbaka pengarna för resan, kan du ha möjlighet att få tillbaka pengarna från din bank genom en reklamation (invändningsrätt). Vid tillfällen som du betalat på kredit skyddas du av en lag som heter konsumentkreditlagen som ger dig rätten att ställa likvärdiga krav på kreditgivaren, banken, som på säljaren, flygbolaget.
Behöver du hjälp att få pengarna tillbaka? Vi hjälper dig!
Har du inte tid eller lust att driva processen om att få tillbaka pengarna för ditt inställda flyg kan våra jurister hjälpa dig med processen genom att exempelvis driva in pengarna som du har rätt att få tillbaka.
Är ditt flyg inställt? Så får du pengarna tillbaka
Flygbolag är skyldiga att ersätta de vars flyg blir mer än tre timmar sent eller ställs in med kort varsel. Utöver återbetalning av biljett och ersättning för kringkostnader har man rätt till mellan 250 och 600 euro i kompensation. Det enligt EU-regler.
Sedan EU-förordningen 261/2004 trädde i kraft har tvister mellan flygbolag och passagerare behandlats i domstol. Om ditt flyg har ställts in kan du ha rätt till ekonomisk kompensation. Du som flygpassagerare har rätt till kompensation om flygningen ställs in och inställningen inte beror på “extraordinära omständigheter”. Flygpassagerare har inte rätt till ersättning för inställda flyg om flygbolaget har informerat om inställningen minst
två veckor före den planerade avgångstiden eller erbjudit en ombokning av resan inom rimlig tid. Exempel på detta kan vara i samband med personalbrist eller tekniska problem.
Vad ska jag göra om mitt flyg ställts in och jag uppnår kraven för kompensation?
- Ta reda på anledningen till förseningen
- Samla bevis; så som foton, kvitton över utlägg, etc.
- Kräv dina grundläggande rättigheter direkt hos flygbolaget
- Beräkna den ersättning du har rätt till med vår kalkylator
- Du bör vara uppmärksam på att en reklamationsfrist om 2 månader gäller för resor till och från Sverige. Det innebär att du måste reklamera inom 2 månader från dagen då flyget blev inställt, annars preskriberas din rätt till kompensation.
Det här är dina rättigheter om ditt flyg ställs in
Flygbolaget ska boka om resan eller betala tillbaka biljettpriset. Passagerare har också rätt att få ersättning för kostnader för mat och boende som tillkommit till följd av det inställda flyget.
- Utöver detta har passagerare, enligt EU-förordningen ovan, också rätt till en kompensation från flygbolaget för den tidsspillan som den inställda flygningen innebär. För att ha rätt till kompensation ska flyget antingen gå från en flygplats inom EU eller till en flygplats inom EU. Beroende på hur lång flygresan är varierar ersättning mellan 250 till 600 euro.
- Passagerare ska ställa kravet till flygbolaget som betalar ut till kunden. Det finns också privata bolag som hjälper drabbade att få en ersättning, men de tar då runt 30 procent av kompensationen i ersättning för sitt jobb.
- På Konsumentverkets sajt Hallå Konsument finns en e-tjänst där den vars flyg ställts in kan beräkna hur mycket det ska kräva av flygbolaget med stöd av en särskild kalkylator.
Om du har ställt krav på flygbolaget om att få tillbaka pengarna för resan men flygbolaget nekar kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN. Läs mer på ARN:s hemsida.
Du kan även få ärendet prövat i domstol. Ta i så fall kontakt med din närmsta tingsrätt och jurist eller advokat som kan hjälpa dig i ärendet.
Om du betalat resan med kreditkort eller faktura
Om du har betalat flygresan med ett kreditkort eller genom faktura och om flygbolaget inte vill betala tillbaka pengarna för resan, kan du ha möjlighet att få tillbaka pengarna från din bank genom en reklamation (invändningsrätt). Vid tillfällen som du betalat på kredit skyddas du av en lag som heter konsumentkreditlagen som ger dig rätten att ställa likvärdiga krav på kreditgivaren, banken, som på säljaren, flygbolaget.
Behöver du hjälp att få pengarna tillbaka? Vi hjälper dig!
Har du inte tid eller lust att driva processen om att få tillbaka pengarna för ditt inställda flyg kan våra jurister hjälpa dig med processen genom att exempelvis driva in pengarna som du har rätt att få tillbaka.